زيارت اميرالمؤمنين در روز غدير











زيارت اميرالمؤمنين در روز غدير



آرزوي هر شيعه است که اي کاش زمان به عقب برمي گشت و در غدير حاضر بود و با مولايش دست بيعت مي داد و به آن حضرت تبريک مي گفت. اي کاش اميرالمؤمنين عليه السلام اکنون زنده بود، و هر ساله در روز غدير به حضورش شرفياب مي شديم و با او تجديد بيعت مي کرديم و بار ديگر به او تهنيت مي گفتيم.

تحقق اين آرزو چندان مشکل نيست. زيارت اميرالمؤمنين عليه السلام در نجف اشرف و حضور در حرم مطهر آن حضرت و عرض ادب به ساحت قدس او و سخن گفتن با او از صميم جان و باز گفتن اين آرزوي قلبي در پيشگاهش از نظر شيعه، تجديد بيعت حقيقي و تبريک و تهنيت واقعي است. سلام غدير به آن دوم شخصيت عالم وجود که صداي ما را مي شنود و پاسخ ما را مي دهد در حکم حضور در بيابان غدير و بيعت با دست مبارک اوست.

امام صادق و امام رضا عليهماالسلام سفارش اکيد فرموده اند که تا حد امکان در روز غدير کنار قبر اميرالمؤمنين عليه السلام حاضر باشيم و اين يادبود عظيم را در حرم صاحب غدير بپا کنيم. حتي اگر نمي توانيم در حرم او حاضر شويم در هر جايي که باشيم کافي است به سوي قبر حضرت اشاره کنيم و به او سلامي دهيم و قلب خود را

[صفحه 354]

در حرم او حاضر کنيم و با مولايمان سخن بگوييم،[1] که او سلام ما را سلامي گرم مي دهد و دست بيعت ما را با دستان يداللهي خويش مي فشارد.

اين يادبود سالانه، تجديد خاطره ي غدير و بيعت مجدد با صاحب آن است، و از زمان ائمه عليهم السلام تا کنون همواره برگزار شده است. سالانه هزاران نفر در شب و روز غدير در حرم اميرالمؤمنين عليه السلام حضور يافته اند و بند رقّيت او را به دست مبارکش زينت گردن خود ساخته اند و به صاحب اختياري مطلق او بر همه ي هستي شان افتخار نموده اند، و اين را به عنوان بيعت با فرزندش حضرت قائم آل محمد عجل اللَّه تعالي فرجه تلقي نموده اند.

امام هادي عليه السلام- در سالي که معتصم عباسي آن حضرت را از مدينه به سامرا تبعيد کرد- در روز غدير به نجف آمدند و در حرم جدشان اميرالمؤمنين عليه السلام حضور يافتند و زيارت مفصلي خطاب به آن حضرت انشا فرمودند.[2] اين زيارت از نظر محتوا، دوره ي کامل عقايد شيعه درباره ي ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام و فضايل و سوابق و محنتهاي آن حضرت را بيان مي کند. در اينجا جملاتي از اين زيارت را که تجديد عهدي با عقايد ريشه دارمان است و نيز برخي دعاها که در آن مسئله ي غدير مطرح شده مي آوريم:



صفحه 354.





  1. عوالم: ج 3:15 ص 220.
  2. بحارالانوار: ج 97 ص 360.