اتمام حجت غدير در بلند مدت











اتمام حجت غدير در بلند مدت



پيامبر خدا با در نظر گرفتن آينده ي دين الهي که تا آخرين روز دنيا ادامه ي آن است، و با توجه به دامنه ي وسيع مسلمين در حد جهاني، جانشينان خود تا روز قيامت- يعني دوازده امام معصوم عليهم السلام- را در يک خطابه ي رسمي به جهانيان معرفي فرمودند.

بنابر اين اگر اکثريت اجتماع آن روزِ مسلمين، کلام پيامبرِ دلسوز خود را کنار گذاردند وخلافتِ بلا فصل اميرالمؤمنين عليه السلام را قبول نکردند، ولي بسياري از افراد نسلهاي بعدي مسلمانان وصي واقعي پيامبرشان را شناختند که اين بالاترين هدف از «غدير» بود.

اگر چه منافقين به تصميمات خود جامه ي عمل پوشاندند، ولي همان نورِ «غدير» است که پس از پانزده قرن، رقم ميليارديِ شيعيان و محبين اهل بيت عليهم السلام را در طول تاريخ و در پهنه ي جهان در هر زماني باقي گذارده است، و نور ولايت را همچنان

[صفحه 27]

در مناطق مختلف دنيا درخشنده و تابناک حفظ کرده است.

همچنين اگر گروههايي از مسلمين در طول زمانها همچنان در مقابل جانشينان حقيقي پيامبرشان سر تعظيم فرود نياورده و نمي آورند، ولي جمع عظيم شيعيان در طول تاريخ فقط علي بن ابي طالب عليه السلام و يازده فرزند او را جانشينان پيامبر صلي اللَّه عليه و آله مي دانند.

با اين مقدمه پيداست که خطبه ي غدير براي عده اي محدود و زماني معين بيان نشده است، بلکه همانطور که خود پيامبر صلي اللَّه عليه و آله فرموده بايد حاضران به غائبان، شهرنشينان به روستائيان، پدران به فرزندان تا روز قيامت اين خبر را برسانند و همه در ابلاغ اين پيام انجام وظيفه کنند.[1] .

وقتي پيامبر صلي اللَّه عليه و آله حجت را بر مردم تمام کرد، اين مردم اند که راه بهشت يا دوزخ را انتخاب مي کنند، و پذيرفتن يا نپذيرفتن آنان امتحان الهي است. امام رضا عليه السلام در اين باره مي فرمايد:

«مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ في قَبُولِهِمْ وِلاءَ أَميرِالْمُؤْمِنينَ عَلَيْهِ السَّلامُ في يَوْمِ غَديرِ خُمٍّ کَمَثَلِ الْمَلائِکَةِ في سُجُودِهِمْ لِآدَمَ، وَ مَثَلُ مَنْ أَبي وِلايَةَ أَميرِالْمُؤْمِنينَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَوْمَ الْغَديرِ مَثَلُ إِبْليسَ».

«مَثل مؤمنين در قبول ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام در روز غدير خم مَثَل ملائکه در سجودشان مقابل حضرت آدم عليه السلام است، و مَثل کساني که در روز غدير از ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام سرباز زدند مَثل شيطان است».[2] .

با اين مختصر، تصويري از جو حاکم بر جامعه ي اسلامي و شرايطي که واقعه ي «غدير» در آن صورت گرفت و اهدافي که از آن در نظر بود، روشن گرديد.

[صفحه 29]



صفحه 27، 29.





  1. در اين باره به بخش يازدهم خطبه ي غدير در کتاب حاضر مراجعه شود.
  2. عوالم: ج 3:15 ص 224.