وحدت در آينه لغت















وحدت در آينه لغت



آگاهي از معاني لغوي و اصطلاحي يک واژه، به تفهيم و تبيين آن کمک شاياني مي کند. ازاين رو در ابتدا به معناي لغوي واژه ي «وحدت» مي پردازيم. وحدت در لغت به معناي يگانه شدن، يکتايي، يگانگي، انفراد و تنهايي است و اتحاد به معناي عينيت و يکي شدن

[صفحه 3]

آمده است.[1] .

مولوي مي گويد:


وحدت اندر وحدت است اين مثنوي
از سمک رو تا سماک معنوي


در ديگر کتب لغت، معناي وحدت با همين تعابير آمده است و در مجمع البحرين مي خوانيم که:

والاتحاد: صيروره الشيئين الموجودين شيئا واحدا.[2] .

(اتحاد به معناي اين است که دو (يا چند) شي ء موجود به يک شي ء تبديل شوند.)

به هر حال آنگاه که موارد متکثر و متعدد، به يک چيز مبدل شوند عمل اتحاد صورت گرفته است و چون عالم، عالم کثرت است و تکثر، منظور از وحدتت اين نيست که هرکس و يا هرچيز خاصيت اصلي خويش را از دست دهد و تبديل به ديگري شود، بلکه وحدت به معناي «يد واحده» شدن است يعني افراد متعدد با سليفه هاي گوناگون و خواسته هاي متفاوت در زير يک پرچم قرار گرفته و براي يک مکتب سينه زنند و دل در گرو يک رهبر داشته باشند. وحدت اعتاد و باورداشتها و وحدت ارزشهاي الهي- انساني، موجب ايجاد وحدت مي شود. حضرت امير (ع) وحدت امت اسلامي را منتي عظيم از سوي خداوند متعال بر بندگان تلقي کرده و مي فرمايد:

فان الله سبحانه قد امتن علي جماعه هذه الامه فيما عقد بينهم من حبل هذه الالفه التي ينتقلون في ظلها.[3] .

(خداوند سبحان بر اين امت اسلامي بر «وحدت و برادري» منت گذارده بود که در سايه ي آن زندگي کنند.)

[صفحه 4]

بنابراين همانگونه که طبق آيات شريفه ي قرآن، وجود رسول گرامي اسلام (ص) منتي بزرگ بر بندگان است،[4] وحدت هم که ارمغان بعثت پيامبر (ص) است منت بزرگي است بر بندگان خدا که براي سپاسگزاري از اين نعمت بايد آن را حفظ کرد.


صفحه 3، 4.








  1. لغت نامه، علي اکبر دهخدا، ج 15، ص 235 -231.
  2. مجمع البحرين، مرحوم طريحي، ج 4، ص 476.
  3. نهج البلاغه، خطبه هاي 192 و 103.
  4. سوره ي آل عمران: 164.