آگاهي از حالات رواني ناكثين











آگاهي از حالات رواني ناکثين



حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام نسبت به حالات رواني سران ناکثين فرمود:

وَقَدْ أرْعَدُوا وَ أَبْرَقوا، وَ مَعَ هذَيْنِ الاَمْرَيْنِ الْفَشَل؛ وَلَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّي نُوقِع، وَ لا نُسِيلُ حَتَّي نُمْطِرَ.[1] .

(طلحه و زبير و پيروان آنها در آغاز رعد و برقي نشان دادند، امّا پايانش چيزي جز سستي و ناتواني نبود، ولي روش ما به عکس آنها بود، ما تاکاري انجام ندهيم رعد و برقي نداريم، و تا نباريم سيلابهاي خروشان به راه نمي اندازيم، برنامه ما عمل است نه سخن!)

که روانشناسي ناکثين را به خوبي بيان فرمود.

و شعارگرائي آنان را توضيح داد.

و نسبت به شخص زبير، که يکي از سران ناکثين بود و فکر مي کرد مي شود بيعت با امام علي عليه السلام را شکست، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام افشاگرانه فرمود:

يَزْعُمُ أَنَّهُ قَدْ بَايَعَ بِيَدِهِ، وَلَمْ يُبَايِعْ بِقَلْبِهِ، فَقَدْ أقَرَّ بِالْبَيْعَةِ، وَ ادَّعَي الْوَلِيجَةَ. فَلْيَأْتِ عَلَيْهَا بِأَمْرٍ يُعْرَفُ، وَ إلاّ فَلْيَدْخُلْ فِيَما خَرَجَ مِنْهُ.[2] .

(زبير خيال مي کند که بيعتش تنها با دست بوده نه با دل!، پس او اقراربه بيعت مي کند، ولي مدعي است که با قلب نبوده است، بنابراين بر اولازم است، بر اين ادعا دليل روشني بياورد وگرنه بايد به بيعت خود باز گردد و به آن وفادار باشد)









  1. خطبه 9 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤلّف.
  2. خطبه 8 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤلّف.