ترجمة المولي محمد طاهر القمي











ترجمة المولي محمد طاهر القمي



المولي محمد طاهر بن محمد حسين الشيرازي ثم النجفي ثم القمي أحد الاوحديين المشارکين في العلوم، وفذ من مشايخ الاجازات الذين اتصلت بهم حلقات الاسانيد ضم إلي فقهه المتدفق فلسفة صحيحة عالية، وإلي حديثه الموثوق به أدبه الجم، وفضله الکثار، إلي عظات بالغة، ونصايح کافية، وحکم راقية، وشعر کثر يزري بعقود الدرر ومنتثر الدراري، تدفقت المعاجم باطرائه والثناء الجميل عليه، قال صاحب (أمل الآمل): من أعيان فضلاء المعاصرين، عالم محقق مدقق ثقة ثقة فقيه متکلم، محدث جليل القدر، عظيم الشأن. وأطراه شيخنا النوري في المستدرک بقوله: العالم الجليل النبيل، عين الطائفة ووجهها، صاحب المؤلفات الرشيقة النافعة.

يروي مولانا محمد الطاهر عن السيد نور الدين علي[1] الآنف ذکره ص 291 و يروي عنه شيخنا العلامة المجلسي باجازة مؤرخة بسنة 1086[2] .وشيخنا الحر العاملي کما في أمل الآمل، والشيخ نور الدين الاخباري توجد إجازته له بخطه ظهر کتاب الوافي کما ذکره شيخنا الرازي، ويروي عنه المولي محمد محسن الفيض الکاشاني.[3] .

له تآليف قيمة في شتي المواضيع منها:

1- عطيه ء رباني وهديه ء سليماني، شرح لاميته التي التقطنا منها الابيات المذکورة، ذکر في هذا الشرح عدة من مؤلفاته ومنه أخذنا غير واحد مما ذکرناه ومفتتح الشرح:

[صفحه 321]

اي کلام از انتظام نام ذاتت در نظام
وي زشهد شکرين شکرت زبان شيرين بکام


رحمت عام وسلامت بر روان أنبيا
خاصة بر روح محمد باد بر آل عبا


2- تحفة الاخيار وکشف الاسرار في شرح رائية له فارسية في مدح اميرالمؤمنين عليه السلام تسمي بمونس الابرار.

3- بهجة الدارين في الحکمة قال صاحب الروضات: شاهدتها في هذه الاواخر.

4- رسالة السلامية في ترک)السلام عليک أيها النبي (في التشهد.

5- الاربعين في فضائل أميرالمؤمنين وإمامة الائمة المعصومين.

6- الجامع في اصول الفقه والدين أسماه حجة الاسلام.

7- الفوائد الدينية في الرد علي الحکماء والصوفية.

8- حکمة العارفين في رد شبه المخالفين.

9- تنبيه الراقدين في الموعظة، مطبوع.

10- رسالة في خلل الصلاة، فارسية.

11- حق اليقين في معرفة اصول الدين.

12- منهاج العارفين شرح رباعياته.

13- فرحة الدارين في العدالة.

14- رسالة في صلاة الليل.

15- رسالة في صلاة الاذکار.

16- شرح تهذيب الحديث.

17- رسالة في الفرائض.

18- رسالة في الرضاع.

19- مفتاح العدالة.

20- رسالة الجمعة.

21- سفينة النجاة.

کان شيخنا المترجم له شيخ الاسلام وإمام الجمعة والجماعة بقم المشرفة إلي أن توفي بها سنة 1098 ودفن خلف مرقد زکريا بن آدم القمي طاب ثراه من قريب.

[صفحه 322]

ومن شعره الفارسي قوله:


از گفته ء مصطفي إمام است سه چار
از روي چه گوئي که امام است چهار


نشناسي اگر سه چار حق را ناچار
خواهي بعذاب ايزدي گشت دو چار


دليل رفعت شأن علي اگر خواهي
باين کلام دمي گوش خويشتن ميدار


چو خواست مادرش از بهر زادنش جائي
درون خانه خاصش بداد جا ستار


پس آن مطهرة با احترام داخل شد
در آن مقام مقدس بزاد مريم وار


برون چو خواست که آيد پس از چهارم روز
ندا شنيد که (نامش برو علي بگذار)


فداي نام چنين زاده ء بود جانم
چنين امام گزينيد يااولي الانصار


ومن رباعياته:


أي مانده ز کعبه ء محبت مهجور
افتاده ز راه مهر صد منزل دور


با حب عمر دم مزن از مهر نبي
کي جمع توان نمود با ظلمت نور؟


وله:


بما رسيده حديث صحيح مصطفوي
که هست بعد پيمبر امام هشت وچهار


کسي نکرده زامت بدين حديث عمل
بغير پيرو آل وأئمه ء أطهار


وله:


أي طالب علم دين ز من گير خبر
تا چند دوي در بدر اي خسته جگر


خود را برسان بشهر علم اي غافل
شو داخل آن شهر وليکن أز در


وله:


نبي چو وارد (خم) گشت بر سر منبر
خليفه کرد علي را بکفته ء جبار


نهاد بر سر او تاج وال من والاه
زامتش بکرفت از براي وي اقرار


وليک آنکه به بخبخ نمود تهنيتش
بکرد از پي اقرار خويشتن انکار


فتاد بر سر حارث زغيب سنک قضا
چو گشت منکر نص غدير آن غدار


ومن رباعياته:


از دوري راه خويشتن يادي کن
آماده ز بهر سفرت زادي کن


از بي کسي مردن خود ياد آور
در ماتم خود نشين وفريادي کن

[صفحه 323]

وله:


از دوري راه خويشتن کن يادي
آماده ز بهر سفرت کن زادي


در راه طلب چو خفته ءاي غافل
بر خيز که از قافله دور افتادي


وله:


بر خيز چه خفته ء رفيقان رفتند
غافل چه نشسته ء عزيزان رفتند


خندان منشين که جمله ياران عزيز
با سوز دل وديده ء گريان رفتند


وله:


إي بنده ء طول أمل وحرص وحسد
فردا است که أعضاي تو از هم ريزد


اين سر که زباد نخوت امروز پر است
تا چشم زني بود پر از خاک لحد


وله:


تا چشم زني رسيده وقت سفرت
فردا است که در جهان نماند أثرت


بر روي زمين خرام وغفلت تاکي
از زير زمين مگر نباشد خبرت


وله:


از وادي معصيت بيا زود گذر
کين مرحله راهست بسي خوف وخطر


گوئي که کنم توبه پس از پيريها
از مرک جوانان مگرت نيست خبر؟


وله:


سالک هوس عالم بالا نکند
پابند ألم ز پاي دل وا نکند


هر دل که زياد مرک معمور شود
حقد وحسد وحرص در اوجا نکند


وله:


خواهي نشود گلشن دل چون بيشه
برکن تو نهال حرص را از ريشه


بر پاي درخت أمل وحرص وحسد
پيوسته زياد مرک ميزن تيشه


وله:


أي طالب سيم وکيمياي اصغر
آموز زمن تو کيمياي أکبر


در بوته ياد مرک خود را بگداز
تا خاک دلت شود طلاي احمر

[صفحه 324]

وله


في تقريظ الکتب الاربعة[4] .


دين را کتب أربعه چون جان باشد
اينچار چهار رکن ايمان باشد


هنگام جهاد نفس اينچار کتاب
چار آينه ء صاحب عرفان باشد


وله في تقريظها:


اي آنکه ترا غلط روي عادت وخوست
روکن برهي که منزل رحمت اوست


ميخوان کتب أربعه کز وي هر سطر
راهي است که راست ميرود تادر دوست

[صفحه 325]


صفحه 321، 322، 323، 324، 325.








  1. راجع بحار الانوار 264:25، مستدرک الوسائل 409:3.
  2. توجد في اجازات البحار ص 164.
  3. المستدرک 421:3.
  4. الکافي لشيخنا ابي جعفر الکليني- من لا يحضره الفقيه لشيخنا ابي جعفر القمي- التهذيب والاستبصار لشيخ الطائفة ابي جعفر الطوسي.