عفو عايشه











عفو عايشه



روش برخورد امام علي عليه السلام با دشمن قبل از آغاز نبرد، پيامبرگونه بود، که تلاش در هدايت آنها داشت،

و پس از آغاز تجاوز دشمن، قاطعانه ريشه هاي فساد را بَر مي کند،

و پس از اِتمام جنگ و تسليم دشمن باز هم پدرانه، و با بزرگواري و محبّت برخورد مي کرد.

در جنگ جمل عايشه آن همه از مردم را فريب داد که هزاران خون بي گناهان ريخته شد، و فتنه ها پديد آمد، و شعارهاي دروغين فراواني را مطرح کرد، و مردم را برضدّ حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام شوراند.

امّا آنگاه که امام علي عليه السلام پيروز شد، او را عفو کرد،

و کريمانه از زشتي هاي او چشم پوشيد.

و دوازده هزار درهم به عايشه عطا فرمود تا به مدينه باز گردد،

و چهل زن از قبيله عبدالقيس را فرمان داد تا لباس رزم پوشيده، کلاه برسر گذارند و عايشه را به مدينه برسانند.

چون چهل تن از زنان عبدالقيس لباس رزم برتن و کلاه خُود برسر، و نقاب بر چهره داشتند، و عايشه از اين شيوه اطّلاع نداشت، در طول راه نگران بود و مي گفت:

«چون به مدينه رسم از علي شکايت خواهم کرد.»

پس از آنکه عايشه را به منزلش در مدينه رساندند، نقاب ها و کلاه خودها را از روي و سر باز کردند،

وقتي عايشه فهميد همه آن محافظان زن بودند، بسيار شرمنده شد و از بزرگواري علي عليه السلام در شگفت ماند، گرچه کينه هاي دروني او درمان نيافت.[1] .

از اين الگوي رفتاري درس مي گيريم که:

با دشمن شکست خورده بايد کريمانه رفتار کرد.

و متناسب با شئون و آداب دشمن بايد با او رفتار نمود.

و دل ها را بايد با محبّت آرام کرد نه با کينه توزي.

و هدف اساسي، هدايت دشمن است، نه خون ريزي.









  1. ناسخ التوارخ اميرالمؤمنين عليه السلام ج1 ص188 و 189، و مروج الذّهب ج2 ص379، و الجمل شيخ مفيد ص221، و تاريخ طبري ج3 ص547، و تذکرةالخواص ص81.