نقل شجاعانه و نقد عالمانه اظهارات مخالفان











نقل شجاعانه و نقد عالمانه اظهارات مخالفان



در چالش علمي با حريف، قوت استدلال و حقانيت سخن افراد، زماني نيک آشکار مي شود که پاي نقل و نقد ادعا و دلايل طرف مقابل به ميان مي آيد؛ وگرنه، يک جانبه سخن گفتن و چهره اي مضحک و وارونه از سخنانِ حريف ترسيم کردن و سپس، تنها بر کرسي داوري نشستن، هنري نيست. آنان که يک طرفه به قاضي مي روند، جز پژواکِ سخنان خويش، صدايي نمي شنوند؛ البته راضي هم بر مي گردند! هنر، آن است که استدلال هاي حريف، شجاعانه نقل شده، محققانه به بوته نقد گذاشته شود. آن گاه است که خواننده هوشمند مي تواند آگاهانه به داوري بنشيند و دُر را از خَزَف باز شناسد؛ اميني که به درستي و اتقان منطق خويش اطمينان داشت، همين راه را برگزيد.

بخش مهمي از الغدير، به گزارش و نقد عالمانه سخنان کساني اختصاص دارد که، مع الاسف، عناد و تعصب، ديده عقل و انصافشان را کور ساخته و از سرِ بي مهري، بل دشمني با خاندان پيامبر يا محبت به دشمنان آن خاندان، به انکار يا تحريف حقايق پرداخته اند. اميني، محکمه اي شگفت برپا مي کند و اين گونه کسان را با براهيني استوار - که بايد خواند و ديد - يک يک به محاکمه مي کشد و سرانجام، گِل از چهره مهتاب فرو مي شويد. با مشاهده حجم کار اميني در اين عرصه، بايد گفت به راستي، يک تنه، کار يک لشکر کرده است![1] .







  1. فهرست پاره اي از نقدهاي الغدير بر کتب و نويسندگان گوناگون، بدين قرار است:

    - رد افتراهاي قُرطَبي و قَسطَلاني به شيعه. (علامه اميني، الغدير، ج 1، ص 228 - 229)

    - رد ادعاي نُوَيري و مِقريزي، مبني بر اين که عيد غدير را معزالدوله ديلمي، بدعت نهاد. (همان، ج 1، ص 287 - 289)

    - پاسخ به اظهارات و اجتهادات نااستوار ابن حزم اندلسي. (همان، ج 1، ص 323 - 339)

    - نقد اظهارات شاه ولي اللَّه هندي در تفسير واژه «مولي» در حديث غدير. (همان، ج 1، ص 361)

    - نقد خدشه ابن تيميه بر حديث غدير. (همان، ج 1، ص 247 - 270)

    - نقد خدشه ابن کثير به حديث غدير. (همان، ج 1، ص 405 - 411)

    - نقد و بررسي تحريف حديث يوم الدار در تفسير محمد بن جرير طبري، تاريخ ابن کثير دمشقي و حياة محمد (ص) نوشته محمد هيکل، وزير فرهنگ اسبق مصر. (همان، ج 2، ص 206 - 207 و 287 - 290)

    - رد افتراي دکتر طه حسين مصري به شيعه. (همان، ج 2، ص 252)

    - نقد کتاب حياة محمد (ص) نوشته محمد حسنين هيکل. (همان، ج 3، ص 10 - 26)

    نقد و بررسي اشتباهات و افترائات پاره اي از نويسندگان: ابن عبدربه اندلسي در العقدالفريد؛ ابوحسين عبدالرحيم خياط معتزلي در الانتصار؛ ابومنصور عبدالقاهر بن طاهر بغدادي در الفَرق بين الفِرَق؛ ابن حزم ظاهري اندلسي در الفصل في المِلَل و النِحَل؛ ابوالفتح محمد بن عبدالکريم شهرستاني در المِلَل والنِحَل؛ ابن تيميه حراني حنبلي در منهاج السنه؛ ابن کثير دمشقي در البداية والنهايه؛ شيخ محمد خضري در محاضرات تاريخ الامم الاسلاميه؛ سيد محمد رشيد رضا صاحب المنار در السنة و الشيعه؛ عبداللَّه علي قصيمي مقيم قاهره در بين الاسلام والوَثَنيه؛ احمد امين مصري در کتاب هاي فجر الاسلام و ضحي الاسلام و ظهر الاسلام؛ محمدثابت مصري در الجولة في ربوع الشرق الادني؛ موسي جاراللَّه در الوشيعة في نقد عقائدالشيعه؛ م. رونلدسن در عقيدةالشيعه. (همان، ج 3، ص 78 - 333)

    - نقد اظهارات امير شکيب ارسلان. (همان، ج 3، ص 289)

    - رد افتراي عبداللَّه قصيمي به شيعه. (همان، ج 5، ص 49-51)

    - بررسي و نقد کارنامه دروغ پردازان و حديث سازان و فضيلت تراشان (سلسلة الکذابين و الوضاعين و...) در تاريخ اسلام، و فضايل ساختگي آنان در حق ابوحنيفه و.... (همان، ج 5، ص 209 - 378)

    - نقد اظهارات ابن تيميه و عبداللَّه قصيمي در خدشه به جواز زيارت قبور پاکان. (همان، ج 5، ص 86 به بعد)

    - نقد و دفع شبهه عبداللَّه قصيمي در کتاب الصراع درباره جواز درخواست حاجت از خداوند «به حق انبيا و صالحين.» (همان، ج 7، ص 303 - 305)

    - بررسيِ احاديث ساختگيِ غلوآميز و داستان هاي جعليِ خرافي در کتب اهل سنت راجع به خلفاي سه گانه. (همان، ج 7، ص 237 - 329 و ج 8، ص 30 - 97 و ج 9، ص 289 - 396 و ج 10، ص 3 به بعد)

    - نقد تحريف ها و شبهات تاريخي درباره حضرت اباذر، صحابي بزرگ و مجاهد پيامبر، در کتاب بلاذري و طبري و ابن اثير و ابن کثير. (همان، ج 8، ص 324 - 386)

    - نقد اشتباهات، دروغ ها و جعليات تاريخي نظير افسانه عبداللَّه سبا و... در کتب مختلف اهل سنت؛ نظير الفتوحات الاسلاميه نوشته سيد احمد زيني دحلان؛ الفتنةالکبري نوشته دکتر طه حسين؛ کتاب عثمان بن عفان نوشته صادق ابراهيم عرجون؛ انصاف عثمان نوشته محمداحمد جاد المولي بک؛ تاريخ الخلفاء نوشته عبدالوهاب نجار؛ عثمان نوشته عمرابونصر؛ تاريخ الخلفاءالراشدين (جزء سوم از کتاب احسن القصص) نوشته سيدعلي فکري؛ و برخي از مستشرقان اروپايي، با عنوان سلسلةالموضوعات والنظر فيها. (همان، ج 9، ص 218 - 264 و ص 292 به بعد)

    - نقد فضيلت هاي ساختگي در کتب اهل سنت درباره معاويه و برخي از صحابه، نظير خالد بن وليد و سعد وقاص، و سران صوفيه نظير شبلي. (همان، ج 11، ص 71 - 195).