تعهد به اصول اخلاقي در اوج قدرت















تعهد به اصول اخلاقي در اوج قدرت



يکي از اصول سياست هاي امام (ع) اين بود که در اوج قدرت، ارزش هاي اخلاقي را فراموش نمي کرد و هر چند انتقام گيري از دشمن، او را بر ناديده گرفتن اين اصول وادار مي نمود ولي امام فردي نبود که تسليم احساسات دور از منطق شود، و لو مالامال از خشم و غضب به دشمن باشد.

در جنگ صفين، سپاه معاويه زودتر از سپاه امام به سرزمين صفين رسيد و با گماردن هنگي عظيم از سپاه خويش، مانع از بهره گيري سربازان امام از آب فرات گشت.

امام يکي از خردمندترين ياران خود به نام «صعصعه» را به عنوان سفير خويش به خيمه ي معاويه که در قلب لشکر قرار داشت اعزام نمود تا پيام امام را درباره ي با بازندگان راه فرات به او رساند. شگفت آنجاست که عمروعاص عقل منفصل معاويه و ديگر حاشيه نشينان وي، بستن آب را به روي سربازان امام کار قبيح و زشت شمردند ولي فرزند ابي سفيان آن را نوعي برگ برنده براي پيروزي تلقي مي کرد.

شکايت هاي فراوان از فرماندهان و سربازان به امام رسيد. فشار عطش از يک طرف و خطبه ي مهيج امام براي تسخير شريعه ي فرات از طرف ديگر سبب شد که دو هنگ از سواره نظام با يک خيزش و حمله ي برق آسا دشمن را از سر راه بردارند و بر مسير آب تسلط يابند.

[صفحه 22]

در اين موقع گروهي از فرماندهان به حضور امام رسيدند و پيشنهاد کردند او نيز مقابله ي به مثل کند، ولي وي پس از تسلط بر شريعه، دست دشمن را در بهره برداري از آب فرات باز گذاشت و از اين طريق ثابت کرد در حال نبرد با بدترين دشمن، بايد به اصول اخلاقي ملتزم شد و برخلاف معاويه هدف را وسيله ي توجيه گري ندانست.

امروز سياستمداران جهان از هر نوع وسيله ي ضد انساني براي پيروزي در جنگ بهره مي گيرند و معتقدند هدف مقدس (پيروزي بر دشمن) هر نوع وسيله را توجيه مي کند.

در سال 1945 ميلادي، مجلس امريکا بمباران اتمي دو شهر از شهرهاي ژاپن را تصويب کرد، و ترومن، رئيس جمهور وقت، مجري اين مصوبه گرديد. در اين نبرد، 150 هزار انسان بي گناه جان باخت و آثار زيان باري در منطقه به جاي نهاد که هنوز هم ادامه دارد. ترومن، در يک مصاحبه ي مطبوعاتي گفت: ما اين طرح را اجرا کرديم تا جنگ زودتر پايان يابد! در غير اين صورت جنگ طولاني تر مي شد!

ولي در آن مصاحبه يک فرد شجاع نبود که از او بپرسد شما چه الزامي به اصل جنگ داشتيد تا براي خاتمه دادن آن، دست به چنين کار ضد انساني زديد؟


صفحه 22.