دربيان اينکه منظور از «يا ايها الذين آمنوا» در همه جاي قرآن، عليّ بن ابي طالب است
عن حذيفة أن أناساً تذاکروا فقالوا: ما نزلت آية في القرآن فيها: (يا أيها [صفحه 31] الذين آمنوا) إلا في أصحاب محمد صلي الله عليه و آله و سلم. فقال حذيفة: ما نزلت في القرآن (يا أيها الذين آمنوا) إلا کان لعلّي لبّها ولبابها. حذيفه گفت: گروهي با هم صحبت مي کردند و مي گفتند: آيه اي در قرآن نازل نشده که در آن «يا ايها الذين آمنوا» باشد مگر اينکه راجع به اصحاب محمد (ص) است. حذيفه گفت: در قرآن «يا ايها الذين آمنوا» نازل نشده مگر اينکه چکيده و مغز آن براي عليّ بن ابي طالب (ع) است. 68- 69- همين مضمون با دو سند ديگر نيز نقل شده است. سخن عبدالله بن عباس در اين زمينه و روايت عکرمه از او: 70- عن ابن عباس قال: ما أنزل الله في القرآن آية: (يا أيها الذين آمنوا) إلا کان عليّ أميرها و شريفها، ولقد عاتب الله أصحاب محمد صلي الله عليه و آله وسلم ولم يذکر علياً إلا بخير. ابن عباس گفت: خداوند در قرآن آيه «يا ايها الذين آمنوا» نازل نکرده، مگر اينکه علي (ع) امير آن و شريف آن بود و خدا اصحاب محمد (ص) را مورد عتاب قرار داده اما علي را جز با نيکي ياد نکرده است. 71- عن ابن عباس قال: ما أنزلت في القرآن آية (يا أيها الذين آمنوا) إلا وعلي رأسها و أميرها، ولقد عاتب الله أصحاب محمد في غير آي من القرآن و ما ذکر علياً إلا بخير. ابن عباس گفت: در قرآن آيه «يا ايها الذين آمنوا» نازل نشد، مگر اينکه علي (ع) رأس آن و امير آن بود و خدا اصحاب محمد (ص) را در آيات متعددي مورد عتاب قرار داده و علي را جز به نيکي ياد نکرده است. 72- 73- همين مضمون با سندهاي ديگري نيز از ابن عباس نقل شده است. [صفحه 32] سخن مجاهد بن جبر در اين باره 84- عن مجاهد قال: ما کان في القرآن: (يا أيها الذين آمنوا) فإن لعلّي سابقة ذلک وفضيلته. مجاهد گفت: هرچه در قرآن «يا ايها الذين آمنوا» آمده سابقه و فضيلت آن براي علي است. 85- همين مضمون با سند ديگري نيز از مجاهد نقل شده است. [صفحه 33]
که در حدود نود مورد از کتاب خدا نازل شده سخن حذيفه بن يمان در اين باره
صفحه 31، 32، 33.
ذکر آياتي که درباره اهل بيت پيامبر نازل شده (فاتحه- رعد)
ذکر آياتي که درباره اهل بيت پيامبر نازل شده (ابراهيم- زمر)
ذکر آياتي که درباره اهل بيت پيامبر نازل شده (مؤمن- کوثر)