واقع نگري در مديريت اسلامي











واقع نگري در مديريت اسلامي



با اينکه مباحث بينشي، عقيدتي در مديريت اسلامي از أساسي ترين اصول متکامل است، امّا انحرافات و روش هاي استبدادي طرفداران افراطي را نيز محکوم مي کند، زيرا:

الف- در مديريت اسلامي همه انسان ها مطرحند گرچه مسلمان هم نباشند.

که امام علي عليه السلام خطاب به مال اشتر نوشت:

اما اخ لک في الدين او نظير لک في الخلق[1] .

«با مردم خوشرفتاري کن زيرا مردم يا برادران ديني تو و يا نظير تو انسانند»

ب- جهان شمول است، که انسان خلق خدا و همه از فرزندان آدم مي باشند.

رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود:

کُلُّکُمْ مِنْ آدَمَ وَ الآدَمَ مَنْ تُراب

«همه شما از فرزندان آدم و آدم نيز از خاک است»

ج- انواع تبعيضات نژادي و گرايش هاي ناسيوناليستي نفي مي گردد.

که:

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللَّهِ اَتْقيکُمْ[2] .

«همانا گرامي ترين شما نزد خدا با تقواترين شمايند»

د- هر علمي و تخصّصي که براي بشريّت مفيد باشد ارزشمند است

و سفارش کردند که آن ها را فراگيريد.

که رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود:

«اُطْلُبُوالْعِلْمَ وِلُو بِالسِّين»

«دانش را فراگيريد هرچند از دورترين نقاط جهان، کشور چين باشد)

تا اختراعي مطرح مي شد، رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم گروهي را براي آموختن آن مي فرستاد و از ابزار و وسائل مدرن روز استفاده مي کرد.

و ديدند که به طبيب يهودي اجازه داد تا در مديريت اسلامي آن روز مدينه، رسماً فعاليّت آغاز کند و مسلمانان را معالجه نمايد و دستورالعمل صادر فرمود:

هر کدام از مشرکين اسير شده در جنگ، 10 مسلمان را سواد خواندن و نوشتن بياموزد آزاد است.

و در آخرين لحظات شهادت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام اجازه دادند طبيب مسيحي بيايد و تخصّص خود را به کار گيرد که با توجّه به موارد ياد شده، مديريت اسلامي با مباحث بينشي ياد شده، از يک مديريت آزاد سالم و صالح بي مانندي بر خوردار است.









  1. نامه 53 نهج البلاغه المعجم المفهرس.
  2. سوره حجرات، آيه 13.