تاثير انتقادهاي امام علي در ديگر صحابه











تاثير انتقادهاي امام علي در ديگر صحابه



ابن مسعود نيز يکي از مخالفان سرسخت خليفه سوم بود، وِي زماني از کساني بود که مي گفت:

حتّي اگر خليفه سوم نماز دو رکعتي در مني را چهار رکعت بخواند بايد از وِي اطاعت کرد، چرا که:

الخلافُ شَرٌ

«مخالفت شرّ است».[1] .

و در نقل ديگر گفت:

خليفه سوم امام است، من با او مخالفت نمي کنم، زيرا مخالفت شرّ است.[2] .

امّا بعدها به شدّت، بر ضدّ خليفه سوم فعّاليّت مي کرد.[3] .

و صحابه با خليفه سوم متّفق بودند.[4] .

«گرچه بعدها اهل سنّت عقيده اين صحابه را در جواز مخالفت با حاکم به عنوان سيره سياسي شرعي نپذيرفتند و اساساً چنين وانمود کردند که مشتي اراذل و اوباش بر ضدّ خليفه سوم شورش کرده اند.»

آنچه مسلّم است آنکه خليفه سوم بر اين باور بود که مي بايست قدرت خلافت خود را در ابداع و ابتکار (همانند خليفه دوم) نشان دهد.

او خود مي گفت:

«اقدامات من را خليفه دوم نيز انجام مي داد، امّا چون وِي فرد قاطعي بود کسي جرأت مخالفت نداشت.»[5] .









  1. تاريخ الطبري ج 4 ص 268 - و - الغدير ج 8 ص 99 به نقل از سنن ابي داوود ج1 ص308، و الاثار قاضي ابو يوسف ص 30 - و - کتاب الامام شافعي ج 1 ص159، ج 7 ص 175 - و - سنن الکبري بيهقي ج 3 ص 144.
  2. شرح نهج البلاغه ج 3 ص 42، ابن ابي الحديد.
  3. انساب الاشراف ج 4 ص 524 تا 527 - و - تاريخ المدينة المنوّره ج 2 ص 1049 تا 1054.
  4. تاريخ سياسي اسلام تا سال 40 هجري ص 349 تا 356، بحث مخالفين خليفه سوم (بلاذري مي نويسد: درباره انتقادي که از خليفه سوم دفاع نکند، - و - انساب الاشراف ج 4 ص 549 ش 1411.
  5. طبقات الکبري ج 8 ص 113 - و - البيان و التّبيين ج 1 ص 377 - و - نثر الدر ج 2 ص 12، و ج 4 ص 34.