قسيم الجنة و النار











قسيم الجنة و النار



شخصي خدمت امام صادق (عليه السلام) آمد و عرض کرد: چرا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم را اباالقاسم مي گويند؟ حضرت فرمود: براي اينکه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم يک فرزندي داشتند بنام قاسم و چون پدر قاسم بود از اين جهت به رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم اباالقاسم مي گفتند، عرض کرد: اين معنا را من مي دانم کمي روشن تر بيان کنيد که چرا پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را اباالقاسم مي گويند؟ حضرت فرمود: چون علي بن ابيطالب (عليه السلام) قسيم الجنة و النار است، قاسم است، يعني قسمت کننده بهشت و جهنم است. در قيامت اميرالمؤ منين علي (عليه السلام) به اذن خدا جهنمي ها را به جهنم و بهشتي ها را به بهشت فرا مي خواند. پس علي (عليه السلام) قاسم است، و چون خداوند متعال علي بن ابيطالب را در همان دوران کودکي به دامان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم

[صفحه 635]

منتقل کرد و از همان طفوليت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم معلم علي بن ابيطالب (عليه السلام) بود و شاگرد پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بود و از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم علوم فراواني را آموخت و هر شاگردي فرزند استاد است و استاد حق پدري بر او دارد پس علي بن ابيطالب، که قاسم جنة و نار است و چون شاگرد پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است به منزله فرزند او است و پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به منزله پدر او است پس پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را اباالقاسم نامند اين معنا و تفسير براي اباالقاسم جزء اسرار اين کنيه است.[1] .



صفحه 635.





  1. معاني الاخبار.