عدل در کلام حضرت امير
اوسطها في الحق و اعمها في العدل و اجمعها لرضي الرعيه. (نهج البلاغه، نامه ي 35) [صفحه 15] و بزرگ ترين کار براي حاکم نيز، از نگاه آن حضرت، عدالت گستري است: استقامه العدل في البلاد(نهج البلاغه، نامه ي 53) همچين از نگاه علي (ع)، بهترين بندگان، امام عادل است و بدترين اشخاص، امام جائر: فاعلم ان افضل عباد الله عند الله امام عادل... ان شر الناس عند الله امام جائر... (نهج البلاغه، خطبه ي 164) وقتي آن حضرت از نگاه نظارتي و کنترل بر حکومت از سوي جامعه به موضوع مي نگرد، در بين مراتب امر به معروف و نهي از منکر، بالاترين مرتبه ي آن، سخن عادلانه اي در برابر امام و حاکمي ستمگر است: افضل من ذلک کله کلمه عدل عند امام جائر!... (نهج البلاغه، کلمه ي قصار 374)
مفهوم عدل در کلام و مواضع حضرت امير (ع) نقش ويژه دارد. اين حساسيت در بعد سياسي و حکومتي نيز به وضوح خود را نشان مي دهد. از نگاه آن حضرت محبوب ترين کار آن است که به عدالت نزديک تر و خشنودي رعيت را به صورت فراگيرتر تامين کند:
صفحه 15.