زيبايي











زيبايي



با زناني ازدواج کنيد که چشمي درشت، کف دستي بزرگ، رنگي گندمي و ميانه بلند داشته باشند و اگر رضايت نداشتيد مهر شما به عهده من.[1] .

و در اين باره نيز کلياتي از عترت طاهرين آن حضرت عليه السلام وارد شده:

1- حسين بن خالد مي گويد: از امام (ابوالحسن) پرسيدم روايتي از رسول خدا صلي الله عليه و آله به ما رسيده که هر کس شراب نوشد تا چهل روز نمازش قبول نمي شود.امام عليه السلام فرمود: صحيح است.

عرض کردم: به چه علت چهل روز، نه کم و نه زياد؟

امام فرمود: خداوند آفرينش انسان را اندازه گيري نموده، چهل روز به حالت نطفه، و آنگاه نيز چهل روز، و پس از آن مضغه نيز چهل روز... پس کسي که شراب نوشد تا چهل روز آن در مشامش او (نرمه سر استخوان که مي توان آن را جويد) باقي مي ماند به مقدار انتقال حالتهاي جنيني او. و آنگاه فرمود: و اين چنين است تمام غذاها و نوشيدنيهايي که تناول مي کند.[2] .

2- از امام کاظم عليه السلام از مشتبه بودن خون حيض و خون بکارت زن سوال شد. فرمود: مقداري پنبه در فرج فرو مي برد و پس از لحظه اي آهسته آن را بيرون مي آورد، اگر خون، تنها ظاهر پنبه را آلوده نموده باشد خون بکارت است و اگر در داخل آن نفوذ کرده و آن را خيس نموده باشد خون حيض است.[3] .

3- از امام صادق عليه السلام نقل شده که فرمود: هرگاه نداني ماهي مذکي يا ميته است و ذکات او به اين است که زنده از آب بيرون آورده شود. او را در آب بينداز، پس اگر روي آب بر پشت قرار گرفت ميته است و اگر بر رو مذکي است.

و نيز اگر قطعه گوشتي ديدي و ندانستي از حيوان مذکي است يا مردار مقداري از آن را روي آتش بگذار، اگر منقبض و جمع شد مذکي است و اگر فروهشت و سست شد ميته است.[4] .

4- و نيز فرموده اند: اگر نداني که ماهي حلال گوشت است يا حرام گوشت ابتداي دمش را بشکاف، پس اگر داخل آن به رنگ سبز بود حرام گوشت است و اگر به سرخي زد حلال گوشت است.[5] .

5- و نيز از امام کاظم عليه السلام نقل شده که فرمود: هر گاه روزهاي قاعدگي زن از حد معمولش زيادتر شود، سرش را حنا ببندد که به حال سابقش برمي گردد.[6] .

6- امام صادق عليه السلام فرمود: کودک در هفت سالگي دندانهايش مي ريزد و در نه سالگي وادار به نماز خواندن مي شود، و در ده سالگي رختخوابشان از هم جدا مي شود، و در چهارده سالگي محتلم مي گردد و تا بيست و دو سالگي قد مي کشد و در بيست و هشت سالگي عقل او به کمال مي رسد مگر تجارب او که ادامه دارد.[7] .









  1. فروع کافي، ج 5، ص 335، حديث 2.
  2. تهذيب، ج 9، ص 108، حديث 203.
  3. فروع کافي، ج 3 ص 94 حديث 1.
  4. من لا يحضر، ابواب القضاياو الاحکام، باب الصيد و الذبائح، حديث 42.
  5. من لا يحضر، ابواب القضايا و الاحکام، باب الصيد و الذبائح، حديث 43.
  6. قرب الاسناد، ص 123.
  7. فروع کافي، کتاب العقيقه، باب النشو، حديث 11.