روش برخود با گروه هاي اجتماعي











روش برخود با گروه هاي اجتماعي



چون دين اسلام دين فطرت و اعتدال گرائي است، و نسبت به دنيا و آخرت، نظرواقع گرايانه دارد و دستور مي دهد که بايد دنيا و آخرت را آبادان کرد، ويکي فداي ديگري نشود که دنيا مزرعه آخرت و نردبان ترقّي آن سراست،

با هر گونه افراط و تفريط نسبت به دنيا و اموال و سرمايه دنيوي برخورد مي کند و راه آسان و مستقيم و ميانه را رهنمون مي گردد.

رهبران معصوم ما نيز با هر دو گروه برخورد مي کردند،

دنيا پرستان خود نگر را اندرز مي دادند که از رفاه زدگي و دنيا پرستي فاصله گيرند،

و به تارِکِ دنيا هشدار مي دادند که:

لا رُهْبَانِيَّةَ فِي الدّينِ

(در اسلام ترک دنيا وجود ندارد)

و قرآن کريم نيز رهبانيّت و ترک دنيا را بدعت اختراعي برخي از منحرفان مسيحي معرّفي مي کند که فرمود:

وَ رُهْبَانِيَّةً اِبْتَدَعُوها ما کَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ

«ترک دنيا را خودشان بدعت گذاشتند، در صورتي که ما بر آنان روا نداشته ايم.»[1] .

گروه اوّل را هدايت مي کردند که:

از راه هاي حرام به توليد سرمايه و ازدياد اموال روي بياورند و آنچه را از راه هاي حلال بدست مي آورند به تنهائي براي مصارف شخصي خود و فرزندان خود ذخيره نسازند.

بلکه دست ديگران بگيرند،

و حقوق شرعيّه را بپردازند،

خُمس اموال را بدهند،

زکاة اموال را به فقراء و مستمندان برسانند،

اهل خير و احسان باشند،

و مقداري از اموال خود را براي صاحبان حق وقف کنند، و با وقف و ايثار اقتصادي «عدالت اجتماعي» را تحقّق بخشند، و داراي روح همبستگي و وحدت باشند که سعدي شيرين سرود:


اَبر و باد و مَه و خورشيد و فَلَک در کارند
تا تو ناني بِکَف آري و به غفلت نَخوري


هَمه از بَهر تو سَرگشته و فرمانبردار
شَرط انصاف نباشد که تو فَرمان نَبَري


و گروه دوّم را هشدار مي دادند که:

با انزوا گرايي و دوري کردن از جامعه و ترک دنيا نمي شود به تکامل رسيد و ديگران را بکمال رهنمون شد.

اگر انسان کار نکند و در تداوم توليد و ازدياد حلال سرمايه نکوشد خود و خانواده خود را در خط فقر و نياز متوقّف کرده سربار جامعه مي شود.

و آنگاه انواع مفاسد و انحرافات دامنگير او و خانواده او خواهد شد که حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به فرزندش محمد حنفيّه مي نويسد:

وَقَالَ عليه السلام لابنه محمد بن الحنفية:

يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ، فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ، مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ!









  1. سوره حديد آيه 27.