حماية حقوق الحيوانات











حماية حقوق الحيوانات



وَلَا تُوَکِّلْ بِهَا إِلَّا نَاصِحاً شَفِيقاً وَأَمِيناً حَفِيظاً، غَيْرَ مُعْنِفٍ وَلَا مُجْحِفٍ، وَلَا مُلْغِبٍ وَلَا مُتْعِبٍ.

ثُمَّ احْدُرْ إِلَيْنَا مَا اجْتَمَعَ عِنْدَکَ نُصَيِّرْهُ حَيْثُ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ، فَإِذَا أَخَذَهَا أَمِينُکَ فَأَوْعِزْ إِلَيْهِ أَلَّا يَحُولَ بَيْنَ نَاقَةٍ وَبَيْنَ فَصِيلِهَا، وَلَا يَمْصُرَ لَبَنَهَا فَيَضُرَّ ذلِکَ بِوَلَدِهَا؛

وَلَا يَجْهَدَنَّهَا رُکُوباً، وَلْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِي ذلِکَ وَبَيْنَهَا، وَلْيُرَفِّهْ عَلَي اللَّاغِبِ، وَلْيَسْتَأْنِ بِالنَّقِبِ وَالظَّالِعِ، وَلْيُورِدْهَا مَا تَمُرُّ بِهِ مِنَ الْغُدُرِ، وَلَا يَعْدِلْ بِهَا عَنْ نَبْتِ الْأَرْضِ إِلَي جَوَادِّ الطُّرُقِ، وَلْيُرَوِّحْهَا فِي السَّاعَاتِ، وَلُْيمْهِلْهَا عِنْدَ النِّطَافِ وَالْأَعْشَابِ، حَتَّي تَأْتِيَنَا بِإِذْنِ اللَّهِ بُدَّناً مُنْقِيَاتٍ، غَيْرَ مُتْعَبَاتٍ وَلَامَجْهُودَاتٍ، لِنَقْسِمَهَا عَلَي کِتَابِ اللَّهِ وَسُنَّةِ نَبِيِّهِ - صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ - فَإِنَّ ذلِکَ أَعْظَمُ لِأَجْرِکَ،وَأَقْرَبُ لِرُشْدِکَ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ.

ترجمه: حمايت از حقوق حيوانات

و در رساندن حيوانات آن را بدست چوپاني که خيرخواه و مهربان، امين و حافظ، که نه سختگير باشد و نه ستمکار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته کند، بسپار، سپس آنچه از بيت المال جمع آوري شد براي ما بفرست، تا در نيازهائي که خدا اجازه فرمود مصرف کنيم، هرگاه حيوانات را بدست فردي امين سپردي، به او سفارش کن تا:

«بين شتر و نوزادش جدائي نيفکند، و شير آن را ندوشد تا به بچّه اش زياني وارد نشود، در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت کند، و مراعات حال شتر خسته يا زخمي را که سواري دادن براي او سخت است بنمايد، آنها را در سر راه به درون آب ببرد،

و از جاده هائي که دو طرف آن علف زار است به جادّه بي علف نکشاند، و هرچند گاه شتران را مهلت دهد تا استراحت کنند، و هرگاه به آب و علفزار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند»

تا آنگاه که به اذن خدا بر ما وارد شوند، فربه و سرحال، نه خسته و کوفته، که آنها را بر أساس رهنمود قرآن، و سنّت پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم تقسيم نمائيم، عمل به دستورات ياد شده مايه بزرگي پاداش و هدايت تو خواهد شد. انشاء اللَّه

در اين دستورالعمل اقتصادي، اخلاقي، احترام به مردم و احترام به اموال و متعلّقات مردم مطرح است که بهترين پشتوانه اجرائي، در صحنه هاي سياسي و اقتصادي است.