دعا (تجديد عهد و پيمان و بيعت)
مضامين والاي اين دعاها، در قالب شکرگزاري و اظهار عقايد يک شيعه در ولايت و برائت و دعا براي آينده ي عقايد اوست که مي توان آنها را تحت سه عنوان «ولايت»، «برائت» و «مبارکي روز غدير» خلاصه کرد. ذيلا به مضامين بعضي از [صفحه 255] دعاهاي روز غدير اشاره مي شود:[1] . - خدايا همانگونه که در ابتداي خلقت من (در عالم ذر) مرا از اجابت کنندگان «بلي» گويان قرار دادي، و پس از آن کرم ديگري نمودي که همان عهد را در غدير تجديد نمودي و مرا به امامان هدايت فرمودي، خدايا اين نعمت را کامل فرما و تا هنگام مرگ آن را از من مگير، و مرا طوري بميران که از من راضي باشي. - خداوندا، ما نداي منادي ايمان را اجابت کرديم، که آن منادي پيامبر صلي الله عليه و آله بود و نداي او ولايت بود. - خدايا، تو را شکر که بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله ما را به امامان عليهم السلام هدايت کردي که آنان کمال دين و تمام نعمت بودند، و با اين هدايت بود که اسلام را به عنوان دين ما پسنديدي. - خدايا ما تابع پيامبر و اميرالمؤمنين صلوات الله عليهما و آلهما هستيم، و به جبت و طاغوت و بتهاي چهارگانه و تابعين آنها کفر مي ورزيم، و از هر کس که آنان را دوست بدارد از اول تا آخر روزگار بيزاريم. خدايا، ما را با امامانمان محشور فرما. - خدايا، ما بري و بيزار هستيم از هر کس که با امامان روي جنگ داشته باشد، از جن و انس از اولين و آخرين. - خدايا تو را شکر مي کنيم بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام و بر اتمام نعمت و تجديد عهد و پيمان بر ولايت او، و اينکه ما را از اتباع تغيير دهندگان دين و تحريف کنندگان قرار ندادي. - خدايا در اين روز (غدير) چشم ما را روشن گردان، و پراکندگي ما را جمع گردان، و ما را بعد از هدايت گمراه مگردان، و ما را از شکر گزاران نعمتت قرارده. - شکر خدا را که ما را به اين روز گرامي داشته و ما را از وفاداران به عهد و پيمانش درباره ي واليان امرمان قرار داده است. - خدايا، اين روزي که ما را به آن گرامي داشته اي مبارک فرما، و ما را در ولايت ثابت [صفحه 256] قدم فرما، و ايمان ما را مستودع و عاريه قرار مده، و ما را از برائت جويندگان از دعوت کنندگان به دوزخ قرار بده. - خدايا، ما را توفيق همراهي با حضرت مهدي عليه السلام و حضور در تحت لوايش عنايت فرما. [صفحه 257]
دعاهاي مختصر و مفصلي براي روز غدير وارد شده است که خواندن آنها نوعي تجديد عهد و پيمان با خدا و رسول و ائمه عليهم السلام به شمار مي آيد و مي توان به عنوان «تجديد بيعت» از آن ياد کرد.
صفحه 255، 256، 257.