كتاب: پلوراليزم ديني و سياسي












کتاب: پلوراليزم ديني و سياسي



تهران: دانش و انديشه معاصر، چاپ اول, 1381 / 3000 نسخه، 48 ص، فارسي، رقعي (شميز)، بها: 2900ريال، منابع: 47-48.

فروست: مجموعه از چشم انداز امام علي(ع) – 34

شابک: 964-375-041-8

کنگره: BP38/09/K23KH5

ديويي: 297/9515

محل نگهداري: کتابخانه تخصصي اميرالمؤمنين علي(ع)-مشهد

خسروپناه، عبدالحسين

عنوان به لاتين:

Political and Religious Pluralism

نمايه:پلوراليسم سياسي؛ انديشه هاي امام علي(ع) (امام علي(ع) )؛ پلوراليسم ديني(کلام)

چکيده: تحليلي از کثرت گرايي ديني و سياسي از ديدگاه امام علي(ع) و تأئيد يا عدم تأييد اين دو مقوله توسط آن حضرت است. به گفته نويسنده، علي(ع) کثرت گراييِ حقانيت يعني حقانيت تمام اديان و کثرت گراييِ نجات يعني نجات همه متدينان را مخدوش اعلام کرده و آن را باطل دانسته است. دليل نويسنده آن است که اگر همه مذاهب و اديان بر حق بودند، خداوند در قرآن آنها را از اختلاف پرهيز نمي داد و امام علي(ع) نيز در نهج البلاغه ريشه اين اختلافات را معصيت الهي معرفي نمي کرد. به گفته وي، علي(ع) در خطبه هاي خويش تنها تأسي به پيامبر(ص) و امامان معصوم بعد از ايشان را راه نجات و سعادت مي داند و به دور شدن از قرآن و عترت هشدار مي دهد. نويسنده همچنين با توجه به چيستي پلوراليسم سياسي و اساسنامه نظام سياست علوي، ويژگي هاي سياست را در مکتب علوي در امور ذيل مي داند: عدالت محوري، شايسته سالاري، اصلاح گرايي، حاکميت منطق، ملايمت و قاطعيت سياسي، مشارکت سياسي مردم، مشروعيت الهي حکومت و حاکم، اقتدار گرايي. نويسنده سرانجام با مقايسه پلواراليسم سياسي و نظام سياسي علوي چنين نتيجه مي گيرد که در مکتب علوي، پلوراليسم سياسي که مبتني بر نسبي گرايي است، پذيرفته نمي باشد.