جامعه سازي در نهج البلاغه











جامعه سازي در نهج البلاغه



نگاه اميرالمومنين عليه السلام به مساله ي حکومت، نگاه حکيم بزرگي است که با منبع وحي پيوند نزديک دارد.[1] .

.... از نظر علي عليه السلام منشاء اصلي حکومت، يک سلسله ارزشهاي معنوي است[2] .

.... و نهج البلاغه اين کتاب قيم و انسان ساز و جامعه ساز و بي نظير[3] .

.... که وقتي در کنار قرآن قرار بگيرد، يقينا تالي قرآن است[4] .

سخنان انساني است که بار مسئوليت اداره ي يک جامعه عظيم را بر دوش خود احساس مي کند و داناي دين و بصير به همه معارف اسلامي و قرآني است و با دلي مالامال از معرفت، و روحي بزرگ و در مقامي پر مسئووليت، با مردم روبرو مي شود، با آنها حرف مي زند و به سئوالات و استفهامات آنها پاسخ مي دهد. اين است زمينه و موقعيت صدور نهج البلاغه[5] .

.... در کشور ما و در جامعه ما اين انقلاب در سايه آموزشهاي اميرالمومنين علي عليه السلام و با اتکاء به قرآن و نهج البلاغه، به پيروزي رسيده است. امروز تقريبا همان جامعه اسلامي و علوي تشکيل شده، و همان شرائط تقريبا در بيشتر ابعاد در جامعه و کشور ما حکومت مي کند.[6] .









  1. بازگشت به نهج البلاغه/ ص 10، ص 18، ص 24، ص 26، ص 30، ص 40.
  2. بازگشت به نهج البلاغه/ ص 10، ص 18، ص 24، ص 26، ص 30، ص 40.
  3. بازگشت به نهج البلاغه/ ص 10، ص 18، ص 24، ص 26، ص 30، ص 40.
  4. بازگشت به نهج البلاغه/ ص 10، ص 18، ص 24، ص 26، ص 30، ص 40.
  5. بازگشت به نهج البلاغه/ ص 10، ص 18، ص 24 ، ص 26، ص 30، ص 40.
  6. بازگشت به نهج البلاغه/ ص 10، ص 18، ص 24، ص 26، ص 30، ص 40.