روح اميدواري











روح اميدواري



پيمودن يک راه طولاني تکاملي با آنهمه مشکلات و گرفتاري هاي موجود، به «روح اميدواري» و «آينده نگري» صحيحي بستگي دارد زيرا قبل از حرکت، انسان از خود مي پرسد که:

الف - آيا حرکت و رفتن من به نتيجه خواهد رسيد؟

ب - آيا مشکلات فراوان، حرکت مرا متوقف نخواهد کرد؟

ج - آيا انواع مشکلات و خطرات را از راه تکامل مي توان برداشت؟

د - آيا توان و استعداد پيمودن راه تکامل را خواهيم داشت؟

و ده ها پرسش و آيا، آياهاي ديگر، در آغاز حرکت، در برابر ديدگان ما سبز خواهند شد که براي پاسخگوئي درست و پيداکردن روحيه قوي و اراده مستحکم و خلل ناپذير، به «روح اميدواري» نيازمنديم،

اميدواري، همه سياهي هاي دل را مي زدايد،

و اُفق نوراني آينده را به درستي در جان انسان آشکار خواهد ساخت،

و هر گونه يأس و شک و دودلي و اضطراب را از روان آدمي خارج مي سازد،

و بديهي است که بدون «اميدواري» نمي توانيم حتّي يک قدم مثبت و سازنده اي برداريم.

همه مي پرسند:

حال که روح اميدواري نقش بسيار مهمّ و سازنده اي در حرکت هاي تکاملي دارد،

راستي چگونه بايد آن را به دست آورد؟

و همواره اميدوار و شاداب و مصمّم به زندگي تداوم بخشيد؟

پاسخ سئوال ياد شده را بايد در فلسفه «نماز» و «راز نيايش» انسان با خداي هستي آفرين، جستجو نمود،

زيرا در فرهنگ نماز باورهاي گوناگون و سازنده اي مطرح است، که حضرت فرمود:

الصَّلاةُ قُربَانُ کُلِّ تَقِيٍّ[1] .

(نماز عامل تقرّب و نزديک شدن پرهيزکاران با خداست.)

که چگونگي پيدايش «روح اميدواري» با توجّه به فلسفه نماز به شرح زير امکان پذير است:

الف - جهان و انسان آفريده خداي بزرگند و با نظارت دائمي پروردگار نظام آفرينش به حرکت منظم خود تداوم مي بخشند. (الحمد للَّه ربّ العالمين)

ب - امدادهاي الهي و نظارت دائمي و عمومي خدا همواره در جهان آفرينش تحقق مي پذيرد و هر گاه که انسان دعا کند و کمک بخواهد دست او را خواهند گرفت، که مي گويد: (و ايّاک نستعين).

ج - انسان در نظام آفرينش و در برابر مشکلات و خطرات فراوان تنها نيست که با نماز و نيايش به قدرت مطلقه و بي نظير پروردگار جهان متّصل است و با او در ارتباط خواهد بود.

در نتيجه با خواندن نماز در اوقات مشخّص شبانه روز، و تکرار کلمه «ايّاک نعبد» و «ايّاک نستعين» (فقط تو را عبادت مي کنم و فقط از تو ياري مي طلبم) روح اميدواري، سراسر وجود ما را در بر مي گيرد و همه زواياي جان آدمي را روشن مي کند و انسان سراسر حرکت و تلاش مي گردد که:

برخيز،

حرکت کن،

تلاش و کوشش نما،

و پيروزي از آن تو است که امدادهاي الهي همواره دست گير تو در مشکلات خواهد بود.

از اين رو در «فرهنگ نماز» انسان تنها نيست که در رابطه با خدا و نظام هستي تفسير مي گردد.

امام علي عليه السلام با توجّه به نقش نماز در ايجاد «روح اميدواري» رهنمود مي دهد که:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ، وَسَمِعَ وَأَجَابَ، لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وسلم بِالصَّلَاةِ.

(خدايا من نخستين کسي هستم که به تو روي آورد، و دعوت تو را شنيد و اجابت کرد، در نماز، کسي از من جز رسول خدا صلي الله عليه وآله پيشي نگرفت.)[2] .

ابن سينا، آن دانشمند بزرگ اسلامي نيز با استفاده از فرهنگ نماز و در خط حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مي گويد:

هرگاه در يکي از مسائل مشکل علمي کسي نبود مرا ياري کند وضوء گرفته و به مسجد مي رفتم و پس از خواندن دو رکعت نماز حل آن مشکل علمي را از خداوند بزرگ مي طلبيدم در نتيجه مشکل علمي من بر طرف مي گرديد.









  1. حکمت 136 نهج البلاغه معجم المفهرس، اسناد و مدارک حکمت 136 به شرح زير است:

    1- تحف العقول ص221 و110: ابن شعبه حراني (متوفاي 380 هجري)

    2- کتاب خصال ج2 ص620: شيخ صدوق (متوفاي 380 هجري)

    3- منهاج البراعة ج 3 ص 309: ابن راوندي (متوفاي 573 هجري)

    4- غرر الحکم ج 5 ص 19: مرحوم آمدي (متوفاي 588 هجري)

    5- فروع کافي ج 5 ص 9: مرحوم کليني (متوفاي 328 هجري)

    6- وسائل الشيعه ج8 ص15: مرحوم شيخ حر عاملي (متوفاي 1104ه)

    7- ربيع الابرار ج5 ص252 ح114: زمخشري (متوفاي 538ه)

    8- تيسير المطالب ص285 ب26: سيد ابوطالب (متوفاي 424ه)

    9- بحارالانوار ج100 ص245: مرحوم مجلسي (متوفاي 1110ه).

  2. خطبه 4/131 نهج البلاغه معجم المفهرس، اسناد و مدارک خطبه 131 به شرح زير است:

    1- تذکرة الخواص ص114 ب6: ابن الجوزي (متوفاي 567 هجري)

    2- دعائم الاسلام ص 531 ج2 ح1886: قاضي نعمان (متوفاي 363 هجري)

    3- کتاب النهاية ج 5 ص 270: ابن أثير (متوفاي 606 هجري)

    4- کتاب مناقب: ابن الجوزي (متوفاي 567 هجري)

    5- بحارالانوار ج34 ص110 و111 ح949: مرحوم مجلسي (متوفاي 1110ه)

    6- مروج الذهب ج3 ص224: مسعودي (متوفاي 346ه).