قضاوت از راه گمان











قضاوت از راه گمان



مردم همه يک طور نيستند. بعضي شرور و بدطينت و بعضي نيک‏نفس و خوش طينت مي‏باشند. مردم پاک‏دامن بدون اينکه اراده‏ي تظاهر داشته باشند، به وظيفه خويش عمل مي‏کنند، و بي‏آنکه نزد اين و آن تعريف و تمجيدي از خود نمايند. عملا صداقت و امانت خود را در جامعه ثابت کرده و نام نيکي براي خود کسب نموده‏اند. اين اشخاص مورد اطمينان مردم مي‏شوند و چون آبرومند هستند کارهاي مفيدي به وسيله آنها انجام مي‏گيرد، و در رفع مشکلات مردم موفق مي‏شوند. حال اگر درباره‏ي اين قبيل اشخاص، حرفهاي ناروائي شنيده شد و يا شبهه و گمان بدي حاصل گرديد آيا بايد نسبت به آنها سوءظن پيدا کرد؟ و با حدس و گمان و احتمال، سوابق نيک و قطعي آنها را ناديده گرفت و يا اينکه به آن حرفها ترتيب اثر نبايد داد، مگر اينکه به مرحله يقين برسند؟ در اين مورد نيز عجله نکنيد، صبر کنيد علي عليه‏السلام داد سخن دهد و تکليف شما را روشن نمايد.

[صفحه 200]

علي عليه‏السلام فرمود:

ليس من العدل القضاء علي الثقه بالظن.

از عدالت نيست که شخص مورد اعتماد را با گمان بد محکوم کنند.

[صفحه 201]


صفحه 200، 201.