بررسي ويژگيهاي قانون
[صفحه 130] دارد در نظام اجتماعي سياسي که پيامبران رهبران آن و نمايندگان او هستند بهترين و مناسبترين قوانين را وضع و مقرر ميدارد و در نتيجه جامعه ايدهآل انساني جامعهيي است که در پرتو خداشناسي اداره شود نگاه کنيد به ترسيم زيباي امام، دنياي آشفته و نابسامان جاهليت را: «... و انتم معشر العرب علي شر دين و في شر دار، منيخون بين حجاره خشن، و حيات صم، تشربون الکدر و تاکلون الجشب و تسفکون دماءکم و تقطعون ارحامکم...»[1]. و شما اي گروه عرب، در بدترين آئين و جامعه ميزيستيد: در ميان سنگلاخها و مارهاي خطرناک آبهاي آلوده و غذاهاي نامناسب ميخورديد و به قتل و جنايت دست ميزديد و ارتباط انساني و خانوادگي را از هم ميپاشيديد و به عبارت ديگر جامعه شما يک جامعه منحط و نابود شدهاي بود، اما به برکت پيامبر اسلام و دين خدا: «... دفن الله بن الضغائن و اطفا به النوائر، الف به اخوانا...»[2]. خداوند به برکت وجود پيامبر عزيز اسلام و دين حق کينهها را دفن کرد و آتش جنگ را فروخواباند و جامعه را در پرتو دين به نعمت برادري رساند. [صفحه 135]
اينک پس از توجه به عناوين «آيندهنگري» و «واقعگرايي و حقيقتمداري» و «مستدل و علمي بودن» و «رسايي بيان و تبيين موارد غامض» به مسئله و نکته اصلي بحث ميرسيم که تمام اين نکات در عاليترين وجه ممکن در علم و حکمت خداوند است و او که انسان و جهان را آفريده است بيش از هر کس ديگري انسان و نيازها و ديگر شرايط و مصالح او را ميشناسد و با قدرت و مهرباني که
صفحه 130، 135.