تداوم رسالت











تداوم رسالت‏



چنانکه اشاره شد انبياء عليهم‏السلام از نظر اهداف بعثت و رسالت داراي مقاصد مشترکي بوده‏اند و در حقيقت سلسله جليله پيامبران، هدف و مقصد والائي را پي مي‏گرفته‏اند و آن، رهبري تمام عيار و کامل انسان در مسير حيات بوده است و اين حرکت مقدس را برنامه‏اي دنباله‏دار دانسته و با پايان حيات خويش در اين دنيا، آنرا پايان‏يافته نمي‏دانستند بلکه هر رسول پس از انقضاء عمرش،رسول بعدي را معرفي کرده و يا جانشين و وصي بعد از خود را به مردم مي‏نمايانده است.

[صفحه 217]

«کلما مضي منهم سلف قام منهم بدين الله خلف».[1].

ترجمه: هرگاه پيامبري از دنيا مي‏رفت، جانشيني از آنان با دين و آئين الهي بپا مي‏خاست. (و عهده‏دار رسالت و نبوت مي‏شد).

اميرالمومنين علي عليه‏السلام در نهج‏البلاغه درباره آدم ابوالبشر فرمود:

و لم يخلهم بعد ان قبضه مما يوکد عليهم حجه ربوبيته و تصل بينهم و بين معرفته بل تعاهدهم بالحجج علي السن الخيره من انبيائه و متحملي ودائع رسالاته قرنا فقرنا»[2].

ترجمه: و پس از آنکه آدم ابوالبشر را قبض روح کرد، جامعه بشري را سر خود رها نکرد و آنان را محروم از حجت و واسطه فيض و شناخت، نساخت بلکه به طور متوالي و پي در پي، حاملان رسالت و انبياي نظام را براي ايشان فرستاد و حجت را بر همگان تمام ساخت.

در خطبه نخستين نيز چنين مي‏خوانيم:

من سابق سمي له من بعده او غابر عرفه من قبله[3].

ترجمه: پيامبر در گذشته‏اي که پيامبر بعدي، از او (به نيکي) نام برده و رسول آينده‏اي که رسول قبلي او را براي مردم معرفي کرده است.

[صفحه 218]


صفحه 217، 218.








  1. نهج‏البلاغه: خطبه 93.
  2. نهج‏البلاغه: خطبه 90، (اشباح).
  3. نهج‏البلاغه: خطبه يکم، فراز 37.