هدفداري تربيت











هدفداري تربيت‏



امکان تربيت و ضرورت خودسازي و بازپروري جامعه را بسياري از مکتبها پذيرفته‏اند و مباحث پيرامون آن را قبول کرده‏اند و با اسلام و ديگر مکاتب تربيتي ممتاز جلوه مي‏دهد هدفداري انسان و هدفداري تربيت است.

صاحبنظران، اصول کلي تربيت را براي زندگي انسان و تداوم حيات اجتماعي باور دارند. اما مي‏پرسند چرا خود را تربيت کنيم؟ چرا مشکلات و رنج فراوان خودسازي را هموار سازيم؟

بديهي است تا مباني اعتقادي قرآن و نهج‏البلاغه را نپذيريم و هدفداري انسان و حرکت تکاملي بشر بسوي قيامت و بهشت جاودان را باور نکنيم تربيت و مقررات و احکام تربيتي بدون پشتوانه اخلاقي و اجرايي است.

امام علي (ع) مي‏فرمايند:

اي بندگان خدا آگاه باشيد خداوند شما را بي‏هدف و بيهوده نيافريده است و سرگدان و بدون سرپرست نگذاشت، اي بندگان خدا، شما را به تقوي و خويشتن داري سفارش مي‏کنم که زمام عبادتها و قوام زندگي سعادتمندانه به تقوي بستگي دارد.

و آنگاه به رفاه زدگي شکمباره هدف گم کرده مي‏تازد و مي‏فرمايد: آيا عبث و بيهوده آفريده شده‏اي، همانند حيوان پرواري که تمام همت او علف چريدن و خوردن است.