حفظ و نگهداري حيات زناشوئي در اسلام
1- احترام به حيات زناشوئي مورد توجه بوده طلاق را زشتترين امر تلقي کردهاند. 2- قيود تعدد زوجات براي بقاء خانواده و زناشوئي است که در شرايط اجتماعي خاص است که مصداق بيعدالتي نشود. (النساء 3 و 129). 3- قرآن براي معالجه بيعلاقگي زن در زناشوئي (نشوز) و اصلاح بين آنها، بقاء حيات زناشوئي را مورد توجه قرار داده است. (النساء 128 و 34). 4- حق زن براي شير دادن طفل و تغذيه طفل به حيات و بقاء خانواده کمک ميکند (البقره 233). 5- حکمت طلاق خود در مواردي براي حفظ حيات خانوادگي چارهساز است (البقره 229- الطلاق 1- البقره 231) اگر چه اغلب موجب غضب الهي ميشود. 6- آزادي فديه به عيال نقشي براي ادامه حيات زناشوئي دارد. (البقره 229). 7- توصيهاي که براي سازگاري و سلوک عيال در مورد لباس و زينت ميشود خود وسيله حيات زناشوئي است. (النور 30 تا 31). 8- برقراري عقوبت براي تجاوز به ناموس جامعه و عقوبت براي زناي محصنه خود کمک به بقاء زناشوئي است. (النور 2 و 3 و 4 و 20). 9- احترام به زن از حيث منع فتنه در خانواده در آيهاي که لزوم انس و اجازه براي ورود به خانه آمده مشهود است. (نور 27 و 28). 10- مقرراتي که براي اطفال رو به رشد در بين زنان ذکر شده به حيات زناشوئي کمک ميکند. (النور 58 و 59 و 60). با عنايت به تعريف خانوار و خانواده به منظور اعلام خط مشي معتبري که براي تمامي 360 ميليون خانوار مسلمان جهان در سال 2000 و ديگر ملل منشاء اثر و سازنده باشد، ابتدا واژههاي مربوط به خانواده در قرآن، مورد بررسي قرار گرفته و در رابطه با زن و تشکيل خانواده به ذکر نکاتي پرداخته شده است. سپس احاديث و آيات مربوط به خانواده از منابع معتبر استخراج و توزيع آماري عناوين مرتبط تحليل شده است. در مرحله بعدي اين کار پژوهشي، چند نمونه از عمدهترين ارقام که فراواني بيشتري داشته (مثلا بقاي خانواده که دو برابر تشکيل خانواده بوده) انتخاب و تفاوت مشاهده شده و نرمال استاندارد مربوطه را محاسبه کردهايم و به اين نتيجه رسيدهايم که نه تنها در سري نمونه احاديث استخراج شده بلکه در کل (جامعه احاديث منتسب به خانواده رسول اکرم (ص) و امام علي (ع) اهميت و توصيه براي نگهداري خانواده حدود دو برابر تشکيل خانواده بوده است زيرا که تشکيل خانواده آنچنان مشکل نيست ولي نگهداري آن با وجود زحمات احتمالي زندگي بعدي بسيار مشکل است و احتمالا به همين سبب توصيه براي بقاي خانواده حدود دو برابر ميباشد. در يک آزمون آماري ديگر به اين نتيجه رسيدهايم که نه تنها در سري احاديث جمع آوري شده بلکه در کل «جامعه احاديث منتسب به رسول اکرم (ص) و امام علي (ع)» حفظ موقعيت دختران در خانواده پدري همچنان پس از تشکيل خانواده جديد مورد تأکيد قرار داشته و با عنوان زن امانت الهي است حفظ احترام زن همچنان پيگيري شده، گويي که زن در خانواده علي گونه بسيار والاست. آزمون ديگري در رابطه با عقد زناشوئي از يک طرف و حفظ و نگهداري زناشوئي از طرف ديگر براي آيات مربوط در قرآن به عمل آمده و نتايج بدست آمده نشان ميدهد که نه تنها در نمونه گيري که از آيات انتخاب شده صورت گرفته بلکه در کل (جامعهاي که اين نمونهها از آن انتخاب شده) ميزان توصيههاي مربوط به حفظ دوره زناشوئي دو برابر توصيههاي مربوط به عقد زناشوئي بوده است. عنوان احاديثي که رهبانيت را محکوم و زن را امانت الهي معرفي کرده و خوشرفتاري با اعضاء خانواده و نيز براي اولياء پاداشي متناسب با عبادت فرزندان اعطا شده، يا به تحکيم موقعيت دختران و نيز مساوات و برابري در خانواده امام علي (ع) و همچنين حفظ مقام مادري سخت توصيه گرديده است. ازدواج و شروع زندگي جديد و تشکيل خانواده سعادتمند شديدا مورد نظر قرار گرفته و يا اينکه زن نيمي از زندگي مرد است همگي زمينهساز يک الگوي خانواده، اسلامي علي گونه هستند. در خاتمه اين بررسي سيماي زن به عنوان رکن عمده خانواده در قرآن نيز مورد تفحص قرار گرفته و رعايت حقوق زن و نيز آيات مربوط به عقد و ازدواج و حفظ حيات زناشوئي نکات بسيار ظريفي را براي معرفي الگوي خانواده اسلامي علي پسند مطرح ساخته است. انجام اينگونه بررسيهاي آماري نظرات ارزشمندي را از جهت غناي فکري فرهنگ اسلامي و خانواده علي گونه (وفور احاديث و آيات مربوط) در مورد خانواده سعادتمند روشن و مسلم ساخته است.
در قرآن بقاء خانواده يک مسئله اساسي است و 10 نکته مربوط به شرح زير است: