قرآن و خانواده با ديد آماري: (فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها)
اگر بتوان دفعاتي را که برخي از واژههاي مربوط به خانواده در قرآن تکرار شده، ضابطهاي بر درجه اهميت مسائل مربوط به خانواده محسوب کرد، نتيجه اين بررسيها با توجه به مصادر و مشتقات در جدول شماره يک به ترتيب دفعات تکرار ملاحظه ميشود. اما در مورد اهميت خانواده بايد گفت که: 1- پايه اساسي جامعه و شکل کوچکي از اجتماع است. 2- روش حاکميت، نظم و تشکيلات جامعه از خانواده سرچشمه ميگيرد. 3- خانواده حافظ ميراث اجتماعي ما از نسلي به نسل بعدي است. 4- هر طفل تدابير اساسي زيستن و حيات اجتماعي را از خانواده فرامي گيرد. 5- کودک مفهوم مسئوليت و تعاون و همکاري با ديگران را در خانواده ميآموزد. 6- يا به مبادي سلوک اجتماعي مفهوم دوستي و تعهد و ايمان آشنا ميگردد. لذا استفاده از واژههاي قرآني بسيار مؤثر واقع خواهد شد. جدول فراواني واژه هاي قرآني مرتبط با خانواده به ترتيب دفعاتي که تکرار شده است. واژه ملاحظه شده دفعات تکرار واژه ملاحظه شده دفعات تکرار جمع 535 مجرد (عزب) 2 مادر (ام) 32 نوزاد (طفل) 4 فرزند (ولد) 38 نسل (ذريه) 7 مسکن خانواده (سکني) 43 مراحل بلوغ فرزند خانواده (بالغ) 10 پدر (اب) 10 رحمها (بعضا خويشان خانواده) (ارحام) 13 زناشوئي (نکاح) 112 فرزند دختر (بنت) 15 فرزند پسر (ابن) 127 طلاق (طلاق) 22 در نتيجه: 1- توجه به سنين مختلف و مقتضيات پرورشي موجب شده است که واژه نوزاد 4 مرتبه و بالغ 10 بار تکرار شود. 2- بيشترين واژه تکراري در اين مجموعه زناشوئي (112) بوده و فرزند پرورش يافته (پسر) خانواده و نقش پدر و مادر نيز مورد تکرار و تأکيد است. 3- توجه به مسکن خانواده (43 مورد) و پرورش فرزندان (53 مورد) نيز نسبتا حائز اهميت بوده است.
با عنايت به اينکه قرآن کريم ديدگاه رسول اکرم (ص) را روشن ميسازد اگر قبول کنيم که ارکان خانواده عبارتند از پدر و مادر و فرزندان، توصيههاي مکرري که به زبان رسول اکرم در قرآن کريم و اخبار و احاديث مربوطه آمده همگي زمينههاي استحکام و دوام و بقاي خانواده را نويد ميدهد. وقتي در آيه 24 سوره الاسراء از لزوم احترام به پدر و مادر «و لا تقل لهما اف و لا تنهر هما» سخن ميگويد و يا براي حفظ و بقاي نسل توصيه ميشود «لا تقتلوا اولادکم من خشبه املاق» از ترس تنگدستي فرزندان خود را نابود نسازيد که هم مبارزهاي است بر عليه رسم زنده بگور کردن دختران در دوران جاهليت و هم اشارهاي است به تحريم سقط جنين[1] خود لزوم تحکيم خانواده را بيان ميکند. اينگونه موارد به کرات در قرآن آمده است.