مفهوم تقوي
الوقايه حفظ الشيء، مما يوذيه و يضره و التقوي جعل النفس في وقايه مما يخاف هذا اتحقيقه، ثم يسمي الخوف تاره تقوي و التقوي خوفا، حسب تسميه مقتضي الشيء، بمقتضيه و المقتضي بمقتضاه و صار التقوي في تعاريف الشرع حفظ النفس مما يوثم و ذلک به ترک المحظور[1]. وقايه عبارت است از محافظت يک چيزي از هر چه به آن ضرر و زيان ميرساند و تقوي يعني نفس را در وقايه قرار دادن از آنچه بيم ميرود. تحقيق مطلب اين است، اما گاهي به قاعدهي استعمال لفظ مسبب در سبب و استعمال لفظ سبب در مسبب، خوف به جاي تقوي و تقوي به جاي خوف استعمال ميگردد. تقوي در عرف شرع يعني نگهداري نفس از آنچه انسان را به گناه ميکشاند و ترغيب ميکند به اينکه ممنوعات و محرمات را ترک کند.[2]. از اين بيان و ديگر بيانات وارده در زمينهي تقوي (بالاخص بيانات امامان [صفحه 64] معصوم عليهمالسلام) ميفهميم که تقوي به معناي خود نگهداري، مراقبت، کنترل نفس و حاکميت و تسلط بر نفس است، نه به معناي پرهيزگاري که عدهاي از راحت طلبان منزوي طلب، شعار خود قرار داده و تقواي اسلامي را که با ستيز و نبرد همراه است، به کنارهگيري و پرهيز از جامعه و امت اسلامي توجيه و تاويل ميکنند. برخي از محققين تقوي را به معناي «خوف» و ترس گرفتهاند و معتقدند تقوي در اصطلاح شرع به معناي خوف و ترس است. به نظر ما با توجه به مجموع آيات و روايات وارده، تقوي به اين معني هم صحيح نيست، زيرا در قرآن ميخوانيم: کتب عليکم الصيام کما کتب علي الذين من قبلکم لعلکم تتقون[3]. روزه بر شما مقرر شده است چنانکه بر گذشتگانتان مقرر بود، شايد خود نگهداري کنيد. اگر تقوي به معناي خوف و ترس باشد، مگر روزهداري در انسان خوف ايجاد ميکند؟ آنگاه چه تناسبي است بين خوف و روزه؟ در حاليکه اگر تقوي به معناي خود نگهداري و تحفظ باشد (که هست)، بين تحفظ و روزهداري ارتباط مستقيم وجود دارد، زيرا روزه کلاس تمرين براي تحفظ و خود نگهداري است. و در جاي ديگر ميفرمايد: اتقوا الله حق تقاته[4]. تقواي الهي را چنانکه شايستهي اوست داشته باشيد. روشن است که در اين آيه نيز اگر تقوي را به معناي خوف بگيريم، آيه معنا و مفهومي پيدا نخواهد کرد، ولي اگر تقوي را به معناي تحفظ و خود نگهداري بگيريم، آيه منظوري روشن و هدفي مشخص (که در ترجمه بيان گرديد) خواهد داشت. و همينطور است آيهي «ان اکرمکم عندالله اتقيکم». [صفحه 65] در صورتي که تقوي را به معناي تحفظ و خود نگهداري بدانيم، معناي روشن و مشخصي دارد، برخلاف آنکه به معناي خوف و ترس بدانيم.
حال که اهميت و ضرورت تقوي را شناختيم، ببينيم مفهوم تقوي چيست. «راغب اصفهاني» ميگويد:
صفحه 64، 65.