مساوات در برابر قانون
در جهان امروز، گر چه کشورهاي باصطلاح مترقي ادعا ميکنند که قوانينشان دربارهي همهي طبقات اجتماع به طور يکسان اجرا ميشود، اما در عمل، براي اجراي اين تساوي و برابري هيچگونه ضمانت اجرايي وجود ندارد. موضوع «واترگيت» که يکي از کثيفترين و بيشرمانهترين جرائم دنياي امروز بود، ديديم چگونه بازيچهي دست آقاي «جرالد فورد» قرار گرفت و پروندهي کذايي آقاي نيکسون به بايگاني سپرده شد!! اما در اسلام وقتي امام اول شيعيان و فرمانرواي بيچون و چراي جهان اسلام، علي عليهالسلام ميبيند که زره جنگيش به سرقت رفته است، حتي وقتي سارقش را پيدا ميکند و زره مسروقه را به چشم خويش نزد او ميبيند، به هيچ روي از قدرت خود استفاده نميکند، بلکه همچون يک فرد عادي، براي اقامهي دعوي و احقاق حق خود استفاده نميکند، بلکه همچون يک فرد عادي، براي اقامهي دعوي و احقاق حق خود از طريق قانون به قاضي محکمه مراجعه ميکند. و بالاتر از اين وقتي ميبيند که قاضي براي او احترام بيشتري قائل ميشود و در برخورد خود با امام و سارق، مساوات را رعايت نميکند، خشمگين ميشود و محکمه را ترک ميگويد!! و با اين روش ادعاي مساوات سيد [صفحه 187] قرشي با سياه حبشي را عملا به اثبات ميرساند و با همين ديد خطاب به مالک اشتر ميفرمايد: و الزم الحق من لزمه من القريب و البعيد و کن في ذلک صابرا محتسبا، واقعا ذلک من قرابتک و خاصتک حيث وقع و ابتغ عاقبته بما يثقل عليک منه، فان مغبه ذلک محموده. و هميشه حق و عدالت را اگر چه بر نزديک و دور باشد اجرا کن و در اين راه بردبار و شکيبا باش و عملت را به حساب خدا بگذار، اگر چه از به کار بردن حق به خويشان و نزديکانت زيان برسد. و هميشه به عاقبت حق بينديش، زيرا که پايان حق ستايشانگيز است.
يکي از اصول مهم و حياتي در قوانين اسلام، اصل مساوات و برابري تمام افراد، در مقابل قانون است. بر اساس اين اصل، شارع مقدس مجازات هر جرمي را، براي همهي افراد به طوري مساوي مقرر داشته است و تمام انسانها بدون در نظر بودن مقام و شخصيت و موقعيت اجتماعيشان و بدون ملاحظهي دوستي و فاميلي و... براي جرم يکسان، به کيفر يکسان خواهند رسيد و هيچ مسئلهاي مانع از اجراي مساوات نخواهد شد.
صفحه 187.