آيينه حديث











آيينه حديث



آزمايش دوست: «کفي بالصحبه اختبارا[1] براي رفيق گرفتن، همان آزمون کافي است».

«لا تامن صديقک حتي تختبره و کن من عدوک علي الشد الحذر[2] از دوستت ايمن مباش تا اين که او را بيازمايي و بسيار با احتياط با

[صفحه 22]

دشمنت برخورد کن».

لزوم شناخت رفيق راه: «سل من الرفيق قبل الطريق[3] پيش از آن که درباره‏ي راه بپرسي، درباره‏ي رفيق راه بپرس».

اهميت آزمايش در رفاقت: «من اتخذ اخا بعد حسن الاختبار دامت صحبته و تاکدت مودته[4] کسي که پس از آزمايش صحيح، کسي را به دوستي برگزيند، رفاقتش پايدار و دوستي‏اش استوار خواهد ماند».

آزمايش قبل از دوستي: «قدم الاختبار واجد الاستظهار في اختيار الاخوان و الا الجاک الاضطرار الي مقارنه الاشرار[5] در بر گزيدن دوستان و برادران، آزمايش را مقدم دار و در کار جستن پشتيبان بکوش، و گر نه، ناچاري، تو را مجبور مي‏کند که با بدان و ناپاکان نزديکي و دوستي کني».

نتيجه‏ي ناسنجيده دوست گرفتن: «من اتخذ اخا من غير اختبار الجاه الاضطرار الي مرافقه الاشرار[6] کسي که ناسنجيده و بدون آزمايش با ديگران پيمان دوستي مي‏بندد، ناچار بايد به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در دهد».

عشق و محبت دروغين: «من عشق شيئا اعملي بصره و امرض قلبه[7].

[صفحه 23]

هر کس به چيزي بيهوده و بدون اهداف والاي الهي عشق ورزد، عشق و دوستي دروغين چشمان او را نابينا و قلبش را بيمار مي‏سازد».[8].


آزمايش حساب شده: «من عرف من اخيه وثيقه دين و سداد طريق فلا يسمعن فيه اقاويل الرجال[9] کسي که (در آزمايش حساب شده) از دوست خود، اطمينان و استقامت در دين و درستي راه و رسم زندگي مشاهده کند، ديگر نبايد به سخنان اين و آن توجه نمايد».

دوست خوب ميزان سنجش: «الحازم من تخير لخلته، فان المرء يوزن بخليله[10] دور انديش کسي است که دوست نيک را بگزيند، زيرا که مرد به دوستش سنجيده مي‏شود».[11].

[صفحه 25]



صفحه 22، 23، 25.





  1. غرر الحکم، ج 2، ص 557، ح 27.
  2. همان، ص 810، ح 151.
  3. نهج‏البلاغه، نامه‏ي 31.
  4. غرر الحکم، ج 2، ص 695، ح 1260.
  5. همان، ص 541، ح 98.
  6. غرر الحکم، ج 2، ص 695، ح 1259.
  7. نهج‏البلاغه، خطبه‏ي 109.
  8. اي بسا ابليس آدم روي هست
    پس به هر دستي نبايد داد دست‏.
  9. نهج‏البلاغه، خطبه 141.
  10. غرر الحکم، ج 1، ص 89، ح 2048.
  11. تو اول بگو با کيان زيستي
    که تا من بگويم که تو کيستي‏.